tiistai 11. joulukuuta 2012

Anteeksipyyntö ja joulun odotusta (ja -stressiä)

Anteeksi blogin pitkä hiljaisuus. Mutta en nytkään valitettavasti aio tilannetta korjata käsitöiden saralta, sillä en ole saanut mitään töitä etenemään. Syynä on kiire. Olen käynyt töissä ja töiden jälkeen salilla. Ja illalla olenkin sitten katsonut vain salkkarit teeveestä, syönyt, dataillut ja mennyt nukkumaan. Viikonloput olen ollut kavereiden kanssa tai salilla. Lisäksi kädet ovat alkaneet särkeä jo hetken kutomisesta, joten ei ihan hirveästi tee mieli kärsiä vaikka kovin haluaisinkin saada edes sen iskän neuleslipoverin valmiiksi jouluksi.

En ole edes joulukortteja saanut tehtyä! Tuntuu ihan kuin jouluun olisi vielä muutama kuukausi, mutta ei, sehän on 13 yön päästä. Yleensä olen suunnitellut joulun menuun ja etsinyt uudet reseptit jo hyvissä ajoin. Joulukorttejakin olen joka vuosi muutaman askarrellut. Lisäksi ajattelin kutoa kaikille lahjat. Mutta ei.

Jotain jouluista olen sentään ehtinyt hankkia ja puuhata.

RAKASTAN hyasintteja ja niiden tuoksua. Amaryllis on toinen joulun lempparikukkani. 

Kynttelikön ostin vasta eilen
Joulu ei tule ilman joululakanoita
Myös joululauluja olen ahkerasti soitellut ja lauleskellut. Toivottavasti naapuritkin ovat jouluihmisiä..
Tässä iskän neuleslipoveria. Aloitin vasta takakappaleen hihansuiden kavennukset, vielä yli puolet jäljellä. Aikalailla pelottaa ettei tule ehtimään pukinkonttiin.

maanantai 29. lokakuuta 2012

pipoja



Tein vaalean pitsimyssyn syksyksi Sirle-pipon ohjeella. Myssyssä on se juju, että joustinneule on niskassa kapeampi kuin edessä, jolloin pipo asettuu paremmin takaraivolle roikkumaan. En nyt tiedä sitten vaikuttaako se niin hirveesti pipon käyttöön, mutta hieno se jokatapauksessa on! Lankana oli Novitan sukkalanka.


Tänään sain valmiiksi vähän talvisemman pipon, joka valmistui Novitan Kelo- langasta virkkaamalla tosi nopeasti! Ohje on tosi yksinkertainen ja yksi 100 g kerä riittää myös tupsuun. Tässä teille pipon ohje, olkaa hyvä!

OHJE VIRKATTUUN PIPOON:

Jokaisen kerroksen ensimmäinen pylväs (p) korvataan 3 kjs:lla. Joka kerroksen lopuksi virkataan 1 ps krs:n 3. kjs:aan.

1. krs:  4 kjs ja sulje renkaaksi ps:llä. Virkkaa renkaaseen 12 p.
2.- 4. krs: *1 p ensimmäiseen pylvääseen, 2 p seuraavaan pylvääseen*, toista *_*
5. krs: 1 p jokaiseen pylvääseen, mutta aina joka 8. pylvääseen 2 p.
6. krs: 1 p jokaiseen pylvääseen mutta aina joka 5. pylvääseen 2p.
7. -15. krs: 1 pylväs joka pylvääseen.

Päättele langat, tee tupsu, kiinnitä se pipoon ja laita pipo päähän.

lauantai 27. lokakuuta 2012

Homma hoidossa

Ja sukat sain annettua tänään veljelle! Kerroin viime postauksessa pulmasta. Tosiaan menin vanhempiani ja kissojani moikkaamaan ja tuli mieleen katsella josko kaapeista löytyisi jotain samalla värillä kudottua. Ja löytyihän sieltä. Äitin lahjaksi saamat villasukat, joissa oli ihan tajuttoman iso kantapää. Nyt äiti saa samalla hyvin istuvat sukat (minä sain lisää kudottavaa) ja veli sai omat lahjasukkansa. Ja sukat oli tosi sopivat ja kuulemma parhaat villasukat mitä ikinä on veljeni omistanu! Loppu hyvin kaikki hyvin.

Nyt lähden tuonne ihanann talvisäähän hakemaan Siwasta Novitan lankalähetystä. Teen iskälle harmaan slipoverin isänpäivälahjaksi ja sitä varten piti tilata langat, mutta mukaan tarttui paljon muutakin.

Tältä näytti ensilumi torstai-illalla ikkunasta kuvattuna. I 

tiistai 23. lokakuuta 2012








Pulma


Apua! Multa loppui lanka kesken ihan loppumetreillä, eikä Novitan 7 veikan valikoimissa ole samaa väriä  enää. Ovat muuten olleet erittäin suuritöiset sukat, nimittäin toisen sukan kantapään kohdilla tajusin, että lanka ei tule riittämään (note: ohjeen lankamenekki pitää usein aika hyvin paikkansa), joten lyhensin vartta, neuloin niin kauan kuin lankaa riittää, purin toisen sukan varteen saakka, neuloin valmiiksi, jatkoin toista sukkaa lopulla langalla ja nyt on muutama rivi kärkikavennuksia jäljellä ja lankaa 5 cm. Mitä mä teen?! 
Täytyisi löytää jostain jotain samanväristä lankaa, vaikka olisikin eri laatua, sillä haluan yksiväriset sukat.
Isoveljen synttärit olivat jo kaksi viikkoa sitten ja haluaisin sukat mahdollisimman pian valmiiksi.
Ei kellään löytyisi nurkista tuota lankaa?

sunnuntai 14. lokakuuta 2012

tupareita ja synttäreitä

Eilinen ilta sujui kaikin puolin hyvin ja kivaa oli. Tein broileripiirakkaa suunnilleen tämän ohjeen mukaan. Piirakka oli tosi vetelää aluksi, mutta taisin olla turhan hätäinen ja kunnollinen jäähdyttäminen olisi korjannut tilanteen, sillä yöllä piirakka oli oikein jämäkkää jääkaapissa oltuaan (sain vähän yöpalaa tanssimisen jälkeen). Hyvää piirakka kuitenkin oli ja maistui vieraillekkin!


Toiseksi tarjottavaksi tein suklaa-vanilja cupcakeseja suklaavoikreemikuorrutteella. Myös näytti maistuvan ja jäi vielä aamukahvin seuraksi herkuteltavaa :)

Tästä on hyvä jatkaa aurinkoista sunnuntaita!

perjantai 12. lokakuuta 2012

Rapuja


Tuli elokuussa maistettua tuoreita rapuja ensimmäistä kertaa. En kauheasti tykkää mistään merenelävästä, mutta pakkohan noita oli maistaa kun olivat niin hienon näkösiäkin! Ihan hyväähän se oli jos sulkee pois ne ruksauttelun ja imemisen aiheuttamat väristykset.




Sometimes wine is just necessary

Heräsin aamulla aikaisin ja aloin aamupuuron sekä riittävän määrän kahvia juotuani jynssäämään paikkoja puhtaaksi oikein perusteellisesti. Hyvin kului neljä tuntia 24 neliömetrin siivoukseen. Nyt on mun pikku kämppäni putipuhdas ja kehtaa huomenna päästää vieraita juhlimaan tupareita sekä mun synttäreitä, tosin kyllä hieman jälkikäteen, sillä olen jo viikon verran vietellyt 20 vuotiaan elämää.

Noh, siivouksen jälkeen hain Yves Rocherin ja H&M:n tilaukset R-kioskista. Sain samalla kunnon kävelylenkin (onneksi, sillä en kerinnyt tänään millään salille) kun vielä menin ensin väärään ärrään kyselemään. Ei ole ihan vielä kaikki keskustan nurkat hallussa..

Sen jälkeen lähinkin Ikeaan ja tapasin siellä kaverini. Lihapullien jälkeen olikin voimaa kierrellä rauhassa koko rakennus läpi, johon menikin monta tuntia!  Mukaan tarttui kaiken näköistä, muun muassa musta karvamatto, tabletit, koristevalot, servettiteline ja yrttipurkit. Lisää kuvien kera myöhemmin.

Nyt juon punaviiniä, teeveestä tulee Kumman kaa (maailman paras ohjelma Sinkkuelämän jälkeen) ja alan seuraavaksi suunnittelemaan huomisen tarjottavia. Luultavasti cupcakeseja ja jotakin suolaista piirakkaa.


Huomisesta on tulossa toinen kiireinen päivä. Aamusta lähden ruokkimaan kissoja vanhempien luokse, ja tulen kaupan kautta kotiin leipomaan ja väsäilemään kaikkea valmiiksi iltaa varten. Sitten vihdoin pääsen rentoutumaan kunnolla ja juhlimaan. Sitä odotellessa! Ja josain välissä pitäisi vielä saada veljen synttärilahjasukat valmiiksi.

Hyvää ja antoisaa viikonloppua teillekkin!

tiistai 9. lokakuuta 2012

Puikoilla nyt

Eli tälläisiä olisi pikkuhiljaa valmistumassa...





Ja tämä pari on lahjavarastossa osottamassa saajaansa. Tekisi kyllä mieli pitää sukat itselläni!


1.

Olen 20-vuotias tyttö ja asun yksiössä Turun keskustassa seuranani lähinnä neuletyöt, piano, vaatteet ympäri kämppää, tiskivuori sekä kitara, jota en edes osaa soittaa. Ajattelin blogissani  kirjoittaa lähinnä tekemistäni käsitöistä ja leivonnaisista, jakaa kuvia ja ohjeita. Ehkä innostun kertomaan myös jotain henkilökohtaisempaa, ehkä en.